CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, July 18

ulser mulut @ mata ikan!

hello! :)


ok,hari ni nk cerita pasal ulser mulut or bhasa pasarnya mata ikan.apa?tak penah dgr??fine.fine.aku sorg je duduk kg -.-' msok hr ni dah 3 hari aku dok t'nganga2 sakit mulut.tahu,tahu.mmg hodoh.tp nk bt mcm mana,mmg saket mulut ni.saket gilaaaa!nk mkn pun kemain ssah.ulser tu kt sebelah pipi kiri aku.so klu nk mkn kena senget siket mulut tu,kunyah kat belah kanan je.pedihhhh!uhuk3


tp tp.hr ni bkn nk cerita psal kesengsaraan aku.isk3.ORG KATA tak elok heboh2 psal masa susah kita sbb masa senang tkde plak kita dok cerita2 kt org.nnt nmpak mcm tak b'syukur dgn apa yg kita dpt*padahal dah satu perenggan dok mintak simpati.heh*.
sbnarnya hr ni nk share infos psal ulser mulut ni.cthnya mcm mana kita bleh kena ulser ni,cara2 nk cepat baik,etc.
ngerti?ok,go!


1) UM ni adalah luka dlm mulut pd pipi,bibir atau lidah yg bwarna putih/kuning yg dikelilingi oleh warna kemerahan dan menyakitkn
* pls take note,selalunya klu luka tu warna kuning, it means yg dia dah start bernanah


2) glongan perempuan lebih berisiko tkena ulser mulut ni terutamanya bg yg mengandung atau period.mybe sbb perempuan lg byk pot pet pot pet dr lelaki kot.hehs


3) bleh tjadi oleh byk sbb antaranya jangkitan bakteria dlm mulut or kecederaan fizikal mcm tergigit @ tcucuk bnda tajam spt pemakaian braces.dlm kes aku ni,aku tergigit sbb pelahap sgt


4) sebab2 lain spt keadaan mulut yg krg terjaga, stress, perubahan hormon, kekurangan zat makanan, alahan, radioterapi, kemoterapi


5) utk krgkn rasa sakit, korg bleh gunakn bahan kumur-antiseptik, sapu gel/krim penahan sakit spt bonjela, jaga kebersihan mulut, makan makanan yg lembut, elakkan mknan yg pedas/ panas dan yg plg penting byk kn minum air.selain tu, korg jugak bleh letak ais kt ulser tu utk krgkn rasa sakit.


[utk yg tak tahu,ni la rupa bonjela yg aku ckp kt atas tu.rasa dia sedap siket dr ubat gg -.-']
pic ehsan uncle G


6) korang jugak kena elakkan mengunyah mknan kt tempat yg sakit tu sbb doc yg aku tu jumpa ckp klu kita kenakn tekanan kt situ,luka tu akan jd lmbat baik or worst,makin teruk.sbnarnya before pi klinik,aku suka kenakn mknan or air kt ulser aku tu sbb ada org ckp nnt cepat baik yela bersusah2 dahulu bsenang2 kemudian tp malangnya itu sume dusta semata2.kesannya,doc tu ckp luka aku tu dah jd mcm lubang -.-'


7) sakit ulser ni biasanya akn krg dlm masa 3-4 hari ttp akn ambil masa 10-14 hari utk sembuh sepenuhnya. tp ingat! klu ulser mulut tu berdarah or tak baik dlm masa 2-3 minggu, cepat2 pegi check sbb ulser mulut yg lambat baik  bleh jd tanda2 barah mulut.ngeri ok!


haaaa,ni je la infos yg aku dpt share psal ulser mulut or mata ikan ni.mmg nmpak remeh je mata ikan sume ni kn.'apa la sgt pecah2 mulut,biasa la skrg kn cuaca tak menentu.dgn tak suka minum air nya lg.ptot la kena mata ikan.itu pn nk kecoh!' tahu tahu ini mentaliti kebanyakn org dlm msyarakat kita hari ni.tp tp benda2 kecik mcm ni yg kita bleh prevent,better kita buat kn?dr melarat2 smpai jd barah tu.tak rugi apa pn klu buat.kan? :)


ok,hrap2 sume infos ni membntu la eh.tak byk,siket pn jadi la.
btw,sume infos ni based on experiences aku sndiri and my readings.so,klu ada pape yg tkurang or salah, sory! :')

No comments: